Неділя, 24.11.2024, 17:29
Вітаю Вас Гість | RSS

Прикладна лінгвістика

Меню сайту
Форма входу

Категорії розділу

Каталог статей конференції

Головна » Статті » Статті 2014

Кучеренко Ірина. Психологічні вимоги до уроку рідної мови

Кучеренко Ірина

Психологічні вимоги до уроку рідної мови

             У процесі пошуку ефективних педагогічних технологій уроку української мови виникає необхідність в уточненні й конкретизації вимог, які зроблять навчальне заняття дійсно сучасним і зорієнтують учителя-словесника на те, щоб кожне навчальне заняття було дієвим, продуктивним і сприяло розвитку пізнавальних інтересів учнів. Вимоги до сучасного уроку української мови в сучасному науковому просторі декларуються у двох параметрах: загальнодидактичні – зумовлені потребами суспільства та вимогами держави у розвитку громадянина нової генерації (забезпечити належний рівень знань і вмінь особистості); лінгво-методичні – відображають цілі й завдання мовної освіти (формувати національно-мовну особистість, розвивати комунікативну компетентність учня, його природній мовленнєвий потенціал і креативні можливості). Традиційно серед низки загальнодидактичних вимог виділяють основні групи: дидактичні, психологічні, виховні, гігієнічні. Розглянемо сутність стрижневих вимог в аспекті психології.

            Психологічні вимоги до організації і проведення сучасного уроку української мови в основній школі випливають із особливостей процесів і форм, що зумовлюють певний вид діяльності учнів, а також їхньої психічної діяльності у процесі учіння.

           Основною психологічною вимогою є врахування вікових і психологічних особливостей кожного учня, а саме мислення, пам’яті, уваги та сприйняття. Проектуючи урок української мови, вчитель також обов’язково має враховувати психолого-фізіологічні процеси, що протікають в організмі учня певної вікової категорії. Відповідно до сучасних досліджень можна спроектувати структуру уроку (Таблиця 1), побудовану з урахуванням часу і якості сприймання та засвоєння навчального матеріалу школярами.

 

 

Таблиця 1

Структура уроку з урахуванням взаємозв’язку

пізнавально-часової якості навчальної діяльності учнів

Етап уроку

Сприйняття

і засвоєння

Часовий проміжок

Початок, мотивація і орієнтація навчальної діяльності

60 %

1-4 хв.

Осмислення навчального  матеріалу

80 %

5–24 хв.

Розвиток компетентності – знань, умінь, навичок, досвіду їх застосування

45–60 %

25–34 хв.

Закріплення і контроль

5–7 %

35–45 хв.

 

               Однією з важливих психологічних вимог до уроку є забезпечення розвивального, проблемного навчання, поетапного формування навчально-пізнавальних дій, в межах яких учень стає активним суб’єктом навчального процесу. Здійснюється це за рахунок правильного планування і реалізації структурних елементів уроку (сформованого мотиву, осмисленої мети, чіткого цілевизначення, продуктивних форм, методів, прийомів та засобів навчання) і чіткої організації пізнавально-творчої діяльності учнів. Упродовж уроку школярі повинні здійснювати під керівництвом учителя самостійну роботу – виконувати різнотипні навчальні вправи і завдання проблемного та пошукового характеру, спрямовані на активне учіння.

            На результативність уроку впливає забезпечення мотиваційної готовності учнів, осмислення ними необхідності вивчити навчальний матеріал і виробити вміння, щоб використати їх у подальшому житті. В. Онищук цілком справедливо підкреслює: «Вплив на мотиваційну сферу особистості учня, вміле керівництво мотивами учіння школярів, збудження та підтримка позитивних мотивів на основі формування інтересу до знань і процесу учіння, потреби в знаннях, залучення учнів до активної навчально-пізнавальної діяльності, що створює у них почуття радості пізнання, задоволення успіхами в роботі, є необхідною стороною діяльності вчителя на уроці [2, с. 93]». 

         Серед психологічних вимог особливе місце займає наявність ділової позитивної атмосфери на уроці, позитивних емоцій учителя й учня, створення полісуб’єктної активної взаємодії упродовж уроку. На дотриманні демократичного стилю спілкування наголошує А. Кузьмінський і С. Омельяненко, адже позитивні емоції «підносять людину, стимулюють її до активної пізнавальної діяльності. Авторитарний стиль спілкування вчителя з учнями на уроці веде до пригнічення особистості школяра. У такому стані емоційні процеси загальмовані, а отже, й умови для активної пізнавальної діяльності вкрай несприятливі [1, с. 66]». Вимоги до уроку дотичні не тільки до вчителя, а і до учня, оскільки позитивна емоційна атмосфера кожного учасника педагогічної взаємодії зробить продуктивною професійну діяльність педагога і забезпечить ефективність навчальної діяльності школяра. Основним стрижнем емоцій має бути любов – до учнів, учителя, української мови, власної роботи, процесу пізнання.

Література

  1. Кузьмінський А.І. Технологія і техніка шкільного уроку : навчальний посібник / А.І.Кузьмінський, С.В.Омельяненко. – К. : Знання, 2010. – 335с.
  2. Онищук В. Урок в современной школе : пособие для учителей / Василий Анисимович Онищук. – М. : Просвещение, 1981. – 191 с.

 

Категорія: Статті 2014 | Додав: ira-denysyuk (23.06.2014)
Переглядів: 692 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0