Кучеренко Ірина
Психологічні вимоги до уроку рідної мови
У процесі пошуку ефективних педагогічних технологій уроку української мови виникає необхідність в уточненні й конкретизації вимог, які зроблять навчальне заняття дійсно сучасним і зорієнтують учителя-словесника на те, щоб кожне навчальне заняття було дієвим, продуктивним і сприяло розвитку пізнавальних інтересів учнів. Вимоги до сучасного уроку української мови в сучасному науковому просторі декларуються у двох параметрах: загальнодидактичні – зумовлені потребами суспільства та вимогами держави у розвитку громадянина нової генерації (забезпечити належний рівень знань і вмінь особистості); лінгво-методичні – відображають цілі й завдання мовної освіти (формувати національно-мовну особистість, розвивати комунікативну компетентність учня, його природній мовленнєвий потенціал і креативні можливості). Традиційно серед низки загальнодидактичних вимог виділяють основні групи: дидактичні, психологічні, виховні, гігієнічні. Розглянемо сутність стрижневих вимог в аспекті психології.
Психологічні вимоги до організації і проведення сучасного уроку української мови в основній школі випливають із особливостей процесів і форм, що зумовлюють певний вид діяльності учнів, а також їхньої психічної діяльності у процесі учіння.
Основною психологічною вимогою є врахування вікових і психологічних особливостей кожного учня, а саме мислення, пам’яті, уваги та сприйняття. Проектуючи урок української мови, вчитель також обов’язково має враховувати психолого-фізіологічні процеси, що протікають в організмі учня певної вікової категорії. Відповідно до сучасних досліджень можна спроектувати структуру уроку (Таблиця 1), побудовану з урахуванням часу і якості сприймання та засвоєння навчального матеріалу школярами.
Таблиця 1
Структура уроку з урахуванням взаємозв’язку
пізнавально-часової якості навчальної діяльності учнів
Етап уроку
|
Сприйняття
і засвоєння
|
Часовий проміжок
|
Початок, мотивація і орієнтація навчальної діяльності
|
60 %
|
1-4 хв.
|
Осмислення навчального матеріалу
|
80 %
|
5–24 хв.
|
Розвиток компетентності – знань, умінь, навичок, досвіду їх застосування
|
45–60 %
|
25–34 хв.
|
Закріплення і контроль
|
5–7 %
|
35–45 хв.
|
Однією з важливих психологічних вимог до уроку є забезпечення розвивального, проблемного навчання, поетапного формування навчально-пізнавальних дій, в межах яких учень стає активним суб’єктом навчального процесу. Здійснюється це за рахунок правильного планування і реалізації структурних елементів уроку (сформованого мотиву, осмисленої мети, чіткого цілевизначення, продуктивних форм, методів, прийомів та засобів навчання) і чіткої організації пізнавально-творчої діяльності учнів. Упродовж уроку школярі повинні здійснювати під керівництвом учителя самостійну роботу – виконувати різнотипні навчальні вправи і завдання проблемного та пошукового характеру, спрямовані на активне учіння.
На результативність уроку впливає забезпечення мотиваційної готовності учнів, осмислення ними необхідності вивчити навчальний матеріал і виробити вміння, щоб використати їх у подальшому житті. В. Онищук цілком справедливо підкреслює: «Вплив на мотиваційну сферу особистості учня, вміле керівництво мотивами учіння школярів, збудження та підтримка позитивних мотивів на основі формування інтересу до знань і процесу учіння, потреби в знаннях, залучення учнів до активної навчально-пізнавальної діяльності, що створює у них почуття радості пізнання, задоволення успіхами в роботі, є необхідною стороною діяльності вчителя на уроці [2, с. 93]».
Серед психологічних вимог особливе місце займає наявність ділової позитивної атмосфери на уроці, позитивних емоцій учителя й учня, створення полісуб’єктної активної взаємодії упродовж уроку. На дотриманні демократичного стилю спілкування наголошує А. Кузьмінський і С. Омельяненко, адже позитивні емоції «підносять людину, стимулюють її до активної пізнавальної діяльності. Авторитарний стиль спілкування вчителя з учнями на уроці веде до пригнічення особистості школяра. У такому стані емоційні процеси загальмовані, а отже, й умови для активної пізнавальної діяльності вкрай несприятливі [1, с. 66]». Вимоги до уроку дотичні не тільки до вчителя, а і до учня, оскільки позитивна емоційна атмосфера кожного учасника педагогічної взаємодії зробить продуктивною професійну діяльність педагога і забезпечить ефективність навчальної діяльності школяра. Основним стрижнем емоцій має бути любов – до учнів, учителя, української мови, власної роботи, процесу пізнання.
Література
- Кузьмінський А.І. Технологія і техніка шкільного уроку : навчальний посібник / А.І.Кузьмінський, С.В.Омельяненко. – К. : Знання, 2010. – 335с.
- Онищук В. Урок в современной школе : пособие для учителей / Василий Анисимович Онищук. – М. : Просвещение, 1981. – 191 с.
|