П`ятниця, 03.05.2024, 12:25
Вітаю Вас Гість | RSS

Прикладна лінгвістика

Меню сайту
Форма входу

Категорії розділу

Каталог статей конференції

Головна » Статті » Статті 2015

Ірина Хлистун. ІСТОРИЧНІ АНТРОПОНІМИ У ПОЕТИЧНИХ ТВОРАХ І. АНДРУСЯКА

Ірина Хлистун,

м. Умань

 

ІСТОРИЧНІ АНТРОПОНІМИ У ПОЕТИЧНИХ ТВОРАХ І. АНДРУСЯКА

 

Антропоніми у художньому тексті – та група власних назв, яка має найбільше смислове й емоційне навантаження. У поезії Івана Андрусяка, творчість якого А. Біла називає парадоксальним явищем через такі ознаки його письма, як мовна насиченість, густота семантичного поля, яка іноді сягає незапланованого нонсенсу [1], цій групі онімів відводиться значна роль, особливо це стосується історичних антропонімів, які включають імена відомих письменників, митців, учених, мислителів, історичних діячів.

У творах І. Андрусяка імена відомих письменників уживаються не надто часто, і лише у зв’язку з творчістю того чи того митця, коли у поета виникають асоціації з їхніми творами: я нагодую півдитини / а пруст запросить на хрестини / або до ющенка [про українського радянського поета Олексу Ющенка] на баль (http://onlyart.org.ua/?p=44789); а дівки на мітлі це наложниці втрачених вір / це михайло булгаков надламаним сміхом заходиться (http://onlyart.org.ua/?p=44732); Герметично зачинені вікна до пекла. / Завертаймо назад непокірний катрен. / Детективна історія Роберта Шеклі / виповзає на білі полотна арен (http://onlyart.org.ua/?p=44747).

Імена інших діячів культури (художників, скульпторів, композиторів тощо) у творчості поета уособлюють найбільші мистецькі надбання людства. Тому І. Андрусяк вводить ці іменування у контекст, що передає єднання митця і його творіння: сплелися до танцю Венера і Врубель / під білих колон гомеричний молебен (http://onlyart.org.ua/?p=44738).

В іншому тексті бачимо вживання імені художника як уособлення якщо не святості, то принаймні месіанства у мистецітві: благословить не бог а босх / рукою відгорнувши ґражди (http://onlyart.org.ua/?p=44791).

Іноді у поезії І. Андрусяка, що характеризується високою метафоричністю, символічністю, бачимо такі антропоніми в контекстах, що ніби породжені візуальними асоціаціями поета:  вухо ван гога у небі порожньому /як богородиця (http://onlyart.org.ua/?p=44787).

Автор навіть вдається до своєрідного «свавілля»: створює таку собі контамінацію, поєднуючи імення різних художників, причому з різних епох, в одному, тим самим обєднуючи їхню творчість: там химери злітають з полотен / пастуха леонардо да гойї (http://onlyart.org.ua/?p=44785).

Історичні антропоніми у поетичних творах І. Андрусяка є одним із важливих засобів художньої виразності. Зокрема, можуть виражати оцінку діяльності інших осіб чи об’єктів: я знаю ти ніколи не була / царівною на пальцях чингісхана (http://onlyart.org.ua/?p=44744). Деякі антропоніми слугують для вираження філософських думок поета: і час – лиш перелюб лиш крадений келих вина / де зморений солод на синьому вітрі гірчить / прощай гаутамо я випю цей замок до дна / а море зачиню і небо зачиню і цить (http://onlyart.org.ua/?p=44746); ми молили аббаса батира батия аллаха / а приїхав король і як топір нам голови стяв (http://onlyart.org.ua/?p=44745); стають основою алегорій, переосмислень: це траяновій побіді так радіє поліс нині / ти видовище до тебе хліб роздали і вино (http://onlyart.org.ua/?p=44782).

Оскільки такі оніми несуть у собі багато додаткової інформації (конотацій), то виступають засобами оцінки інших об’єктів, зокрема у складі метафор: по околиці блукає тінь з очима авіценни / і рахує на задвірках перелякані зірки (http://onlyart.org.ua/?p=44766); роздертий на шматки отак колись шаміль / від світу відривав набридлу москальноту (http://onlyart.org.ua/?p=44776).

Отже, історичні антропоніми є яскравими, вагомими ознаками стилістичної системи творів Івана Андрусяка, потужним засобом, виразові спроможності якого значною мірою розкривають концепцію письменника, задум його творів. Поет через власні назви вводить читача у світ художньої образності, прилучає його до світових і національних культурних цінностей, примушує збагачувати свій інтелектуальний рівень, вчить відчувати красу слова.

Список використаних джерел

  1. Біла А. Солодка хвороба Андрусяка / Анна Біла. – Режим доступу http://kritiki.net/2002/02/01/solodka-xvoroba-andrusyaka.

 

Категорія: Статті 2015 | Додав: ira-denysyuk (11.11.2015)
Переглядів: 713 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0