Лілія Комарець,
м. Володимир-Волинський
РОЛЬОВА ГРА НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Загальна стратегія навчання іноземних мов визначається потребами сучасного суспільства та рівнем розвитку лінгвістичних, психолого – педагогічних та суміжних наук. Цією стратегією є комунікативний підхід, який зумовлює практичну межу навчання і вивчення іноземних мов, а саме: оволодіння іншомовним, між культурним спілкуванням, шляхом формування і розвитку вмінь навичок діалогічного спілкування.
Мова вивчається через особисту діяльність учнів. Вони є головними автономними суб'єктами навчання, які володіють когнітивними й метакогнітивними стратегіями та прийомами оволодіння мовою й іншомовним спілкуванням та відповідають за свої успіхи і невдачі. Одним з таких прийомів є рольова гра [2].
Рольова гра – простий і природний спосіб пізнання людиною навколишньої дійсності, найбільш доступний шлях до оволодіння знаннями, уміннями, навичками. Необхідність раціональної побудови, організації і застосування рольових ігор у процесі навчання і виховання школярів засобами іноземної мови вимагає ретельного і детального вивчення цього питання.
Рольова гра має великі можливості спонукального плану. Спілкування, як відомо, немислимо без мотиву. Однак у навчальних умовах не просто викликати мотив до висловлення. Труднощі полягають у тому, що вчитель повинен змалювати ситуацію таким чином, щоб виникла атмосфера, що викликає в учнів внутрішню потребу у вираженні думок. Але в умовах іншомовного спілкування важливо, щоб учні змогли виразити те, що їм хочеться сказати. На уроках переважають висловлення, викликані до життя директивно: "Розкажи про свого друга", "Розкажи про свою родину", тому що вчителю хочеться перевірити, як учні вміють комбінувати відповідний мовний матеріал. Мотив же, яким керуються при цьому учні, знаходяться за межами мови: їм важливо відповісти вчителю. Становище змінюється, якщо учні залучені до рольової гри. Сама ситуація диктує лінію мовленнєвої поведінки.
Рольова гра придатна для кожного виду роботи з мовою: у ході рольової гри використовуються різноманітні граматичні структури, інтонаційні моделі, значний обсяг лексичного матеріалу. Велика роль приділяється непідготовленій мові учнів. У цьому плані рольова гра може перевершити можливості будь-якої іншої парної і групової діяльності. Рольова гра тренує учнів говорити в будь-якій ситуації на будь-яку тему.
Рольова гра повинна відповідати таким вимогам [14]:
Гра повинна стимулювати мотивацію навчання, викликати в школярів інтерес і бажання гарно виконати завдання, її варто проводити на основі ситуації, адекватної реальної ситуації спілкування.
Рольову гру потрібно добре підготувати і чітко організувати з погляду як змісту, так і форми.
Рольова гра повинна бути прийнята всією групою.
Вона неодмінно проводиться в доброзичливій, творчій атмосфері, викликає в школярів почуття задоволення, радості.
Гра організовується таким чином, щоб учні могли активно спілкуватися, з максимальною ефективністю використовуючи мовний матеріал, що відпрацьовується.
Учитель неодмінно повинен вірити у ефективність рольової гри. Роль вчителя в процесі підготовки і проведення гри постійно змінюється. Якщо на початковій стадії роботи вчитель активно контролює діяльність учнів, то поступово він стає лише спостерігачем.
Враховуючи те, що однією з основних психологічних особливостей учнів молодшого шкільного віку є мимовільна та нестійка увага, можна стверджувати, що рольова гра з її складними сюжетами й ролями, які створюють широкий простір для імпровізації, є ефективним прийомом формується творчої уяви у дітей. Рольова гра сприяє становленню довільної памяті, увазі й мисленню,створює реальні умови для розвитку багатьох навичок і вмінь, необхідних дитині для успішного переходу до навчальної діяльності.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Голуб Л.І. Використання рольових ігор на уроках англійської мови // Все для вчителя.-2009. №3-4. - С.19-24.
2. Гончарова А.В. Рольові ігри на уроках англійської мови // Англійська мова і література.-2011. №16. - С.2-6.
3. Гребенюк В. Ігрові форми навчальної діяльності // English.- 2011. №27. - С.11.
4. Гриценко Н. Ігри на початковому етапі // English.- 2011. №6. - С.4.
5. Грищенко С. Іграшки в рольовій грі // Dutch.-2012. №12. - С.4-6.
6. Дяченко С.Л. Комунікативні ігри на уроках англійської мови // Англійська мова і література. .-2013. №3. - С.5-7.
7. Довгаль Н.О. Гра як взаємодія учнів між собою // Німецька мова в школі.-2011. №4. - С.25-26.
8. Демішева А.К. Рольові ігри на уроках англійської мови // Англійська мова і література. -2010. №13. - С.2-9.
9. Кравченко Н.М. Нові підходи до вивчення іноземної мови // Англійська мова і література. - 2012. №34-36. - С.4-5.
|