Неділя, 24.11.2024, 22:01
Вітаю Вас Гість | RSS

Прикладна лінгвістика

Меню сайту
Форма входу

Категорії розділу

Каталог статей конференції

Головна » Статті » Статті 2015

Лілія Сулімова. ФОРМУВАННЯ ДЕМОКРАТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ У МОЛОДІ – ЗАВДАННЯ СЛОВЕСНИКІВ

Лілія Сулімова,

м. Володимир-Волинський

 

ФОРМУВАННЯ ДЕМОКРАТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ У МОЛОДІ  –ЗАВДАННЯ СЛОВЕСНИКІВ

         Становлення Української держави і формування української політичної нації, що відбуваються на тлі пост-комуністичної трансформації, – процес тривалий і суперечливий. З особливою гостротою його сприймає сучасна молодь. Ціннісна система суспільства, що існувала впродовж десятиліть, інтенсивно руйнується, натомість нова створюється вкрай повільно. Дедалі очевиднішим стає той факт, що якісно нову демократичну державу можуть створити тільки свідомі громадяни, які готові самовіддано служити її інтересам [1, 5]. Зі казаного видно, що в суспільстві постала потреба у вихованні громадянина – освіченого, активного, який вміє жити і працювати в умовах демократії, в обставинах підвищеної відповідальності за себе і країну. У зв’язку з цим виникає потреба в громадянській освіті, спрямованій на формування знань і навичок, необхідних громадянину в демократичній правовій державі для реалізації громадянських прав і свобод, користування інститутами сучасної правової демократичної держави. Аналіз світового педагогічного досвіду свідчить, що в багатьох країнах зміст освіти реформується з метою навчання демократичних цінностей саме у школі, де набуваються знання і уміння, необхідні для самостійного життя людини. Школа виступає як модель політичного, ідейного світу дорослих. Діти опановують громадянські цінності, беручи участь у повсякденному житті школи [4, 36]. Погоджуємося з висловленою думкою і додамо, що саме введення молодого покоління в систему демократичних цінностей передбачає формування в нього громадянської культури.

           Тож метою пропонованої статті є аналіз теоретичних аспектів поняття "демократичні цінності", утвердження думки про необхідність їх формування на заняттях української мови та літератури.

                 До проблеми формування демократичних цінностей зверталися ще давньогрецькі філософи Арістотель, Демокріт, Перікл. Окремі аспекти вчення про демократичні цінності знаходимо у сучасних західних науковців, зокрема, Х. Аренд, Р. Арона, Ж. Дерріди, К. Поппера, Ю. Хабермаса, К. Ясперса та ін. Проблемі формування демократичних цінностей молоді присвячена також значна кількість наукових і науково-методичних публікацій таких українських учених-педагогів, як В. Андрущенка, В. Бабкін, О. Бабкіної, В. Бебика, М. Головатого, Л. Губерського, А. Колодій, М. Михальченка, О. Семашка, О. Савченко, Л. Маргуліної, О. Сухомлинської та ін. У багатьох дослідженнях визначається провідна роль освіти, зокрема, соціально-гуманітарних дисциплін у формуванні демократичної свідомості та культури сучасної молоді (О. Жадько, С. Колмакова, О. Линовицької, О. Невмержицького, Є. Рябенка, О. Тараріної, Л. Шелюк та ін.).  Аналізуючи згадані вище дослідження, бачимо, що вони стосуються в основному позакласної виховної роботи або загалом предметів соціально-гуманітарного та суспільного циклів. Проте ці ідеї ще не висвітлені у методиці вивчення української мови та літератури у загальноосвітній школі. Слід зазначити, що вдало підібраний матеріал для роботи на уроках із української мови може містити багатий матеріал для формування демократичних цінностей у старшокласників. Треба наголосити також на тому, що мотив демократичних цінностей є одним із провідних у творчості українських письменників. Зокрема, кожен роман, який вивчається у школі, повинен спрямовувати сучасну молоду людину на утвердження демократичних цінностей у суспільстві.

            Відтак, існує потреба сформувати зміст навчання української мови та літератури в аспекті демократичної аксіологічної основи; виявити провідні методи та прийоми навчально-виховної роботи, інноваційні технології, що сприятимуть формуванню демократичних цінностей.

             У цьому зв’язку існує потреба окреслити суть поняття "демократичні цінності". Сьогодні існує багато різних типів класифікації цінностей, які відрізняються між собою певною характеристикою. Але у них не згадується про демократичні цінності як окрему категорію. Важливим винятком є праця С. Кострюкова. У ній розрізняються фундаментальні і пересічні (повсякденні) цінності, загальнолюдські, національні, класові, особисті, реальні і потенційні, безпосередні і опосередковані, абсолютні і відносні, а також соціально-політичні, економічні, моральні, наукові, релігійні і т. ін. цінності [2, 27-28]. Тут звернемо увагу на те, що в структурі цінностей автором виокремлюється місце "демократичних цінностей" як таких, які відносяться до системи соціально-політичних цінностей. Проте слід зазначити, що наше суспільство ще не виробило усталеної системи згаданих цінностей. Так, досліджуючи динаміку розвитку поняття "демократична культура", О. Тараріна виявила, що у різні роки різні цінності набували провідного значення. Але найвпливовішою соціальною цінністю є "активна участь у керуванні державою". Значущими також названо нею плюралізм, демократичну свідомість, громадянськість, толерантність [5]. Л. Ордіна, аналізуючи демократичні цінності в структурі особистості, виділяє такі: свобода, відкритість, толерантність [3]. На нашу думку, обидві класифікації (О.В. Тараріної та Л.Л. Ордіної) не розкривають повністю поняття "демократичні цінності". Детально його структуру характеризує у своєму дисертаційному дослідженні С. Кострюков. Він констатує, що демократія містить особисту, індивідуальну свободу людини, реальні умови і можливості вияву соціально-політичної активності, право діяти (обирати й вибирати) на власний розсуд, свободу слова, совісті тощо[2]. Саме ці норми й розглядаються в його дисертації як провідні демократичні цінності. Однак зауважимо, що цю систему цінностей, зважаючи на останні події у нашій державі, існує потреба уточнити.

         Україна сьогодні проходить дуже складний етап історичного розвитку. Значно загострила проблему цінностей "помаранчева революція",  яка сама базувалася на загостреній потребі мільйонів громадян України в гуманізмі, олюдненні держави та державного управління. Ще більше складнощів виникло у зв’язку з подіями на Сході України. Тому йде зміна кількох ціннісних систем, які складали основу суспільства і держави. Формується нова система цінностей, яка передбачає чітку орієнтацію українців на європейські цінності. Відтак, ієрархія демократичних цінностей, на нашу думку, має такий вигляд: громадянство і громадянськість, мир і злагода, свобода, відповідальність, компетентність, Конституція та конституціоналізм, толерантність, рівність громадянських можливостей, справедливість, гідність, моральна автономія, солідарність, свобода слова, приватність особистого життя, громадянська асоціація, соціальний порядок, добробут суспільства та громадян.

              Отже, формування таких цінностей у молоді є необхідною умовою розвитку демократичного суспільства в Україні, а заняття української мови та літератури мають широкі можливості для цього.

              Перспективи подальших розвідок вбачаємо у розробці методичної системи формування демократичних цінностей у старшокласників під час вивчення української мови та літератури.

Список використаних джерел

  1. Бондар Л.С. Громадянське виховання школярів у педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського / Л.С.Бондар //  Педагогіка і психологія.– 2007. – №3. – С.5-10.
  2. Кострюков С.В. Формування демократичних цінностей студентської молоді в трансформаційний період: дис... канд. філософ. наук: 09.00.10 / С.В. Кострюков; Ін-т вищ. освіти АПН України. – К., 2004. – 150 с.
  3. Ордіна Л.Л. Демократичні цінності як фактор мотиваційного забезпечення культуротворчого середовища ВНЗ [Електронний ресурс] / Л.Л. Ордіна. – Режим доступу: http://novyn.kpi.ua/2009-3-2/15_Ordina.pdf
  4. Пічуркіна-Шумейко Л. Громадянське виховання підлітків як соціально-педагогічна проблема /Людмила Пічуркіна-Шумейко //Рідна школа. –2000. – №7. – С.33-37.
  5. Тараріна О. В. Демократична культура особистості: аксіологічний підхід [Електронний ресурс] / О. В. Тараріна // Духовність особистості. – 2012. – Вип. 3. – С. 163-170. – Режим доступу:http://nbuv.gov.ua/j-pdf/domtp_2012_3_25.pdf
Категорія: Статті 2015 | Додав: ira-denysyuk (11.11.2015)
Переглядів: 709 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0