Світлана Андріївна Шуляк
доктор філологічних наук, професор
кафедри практичного мовознавства
Уманського державного
педагогічного університету
МАГІЧНА СИЛА СЛОВА УКРАЇНСЬКИХ
ЛІКУВАЛЬНИХ ЗАМОВЛЯНЬ
Серед лікувальних замовлянь на особливу увагу заслуговують сакральні тексти, в яких замовляється зубний біль. Замовляння орієнтовані на контакт з потойбічними силами, на спілкування з представниками іншого світу. Звертання може бути спрямоване до заступника чи покровителя. У замовляннях від зубного болю таким насамперед є місяць: Місяцю-князю! Вас три у світі: один на небі, другий на землі, а третій в морі, камінь білий. Як вони всі не можуть докупи зійтися, так не можуть у мене, раба Божого Івана, зуби боліти! Нехай тобі золота корона, а мені щастя й здоров’я! [4, с. 45].
Місяць – це світило, яке може перебувати серед живих, а також «на тім світі», що й зустрічаємо у замовляннях-діалогах на кшталт: «Місяцю, місяцю! У тебе роги золотії: чи був ти на тім світі? Чи бачив ти мертвих людей?» – «Бачив!» – «Чув же и, чи болять у мертвих людей зуби?» – «Хто скаже, щоб мертвих людей зуби боліти!» – «Дай же, Боже, щоб і в мене, раба Божого Івана, хрещеного, нарожденного й молитвяного, зуби ніколи не боліли! Тобі на підповня, а мені на здоров’я!» [4, с. 47]. Зауважимо, що у подібних сакральних текстах яскраво переплітаються язичницька та християнська лексика.
Для замовлянь від зубного болю характерна цифрова символіка, зокрема міфочисло три, як-от: Місяць у небі, мертвець у гробі, камінь у морі: як три брати докупи зберуться і будуть бенкет робити, тоді у мене зуби будуть боліти [4, с. 45]; Місяць у небі, кит-риба в окіяні, дуб на землі. Як оці три брати зійдуться, то тоді у раба божого Івана зуби будуть боліти [4, с. 45].
Число три з найдавніших часів символізує довершеність, досконалість [3, с. 604]. Трьохвимірний простір включає верхній, середній, нижній світ. Оскільки кожен із них має своє певне місце і зміна його не передбачається, то й хвороба не зможе перетнути ці межі, а, отже, не зможе заволодіти людиною. Часто на позначення цих непересічних просторів виступають лексеми місяць, заєць, риба: Місяцю, молодий княже! Чи бував ти в старого? Чи питав ти його, чи боліли в його зуби? Щоб у мене вік віком і суд судом зуби не боліли. Заєць у полі, а риба в морі. Місяць на небі: коли будуть три брати вкупі гуляти, то тоді в мене будуть зуби боліти [4, с. 46]; місяць, кабан, камінь: – Місяцю молодиче, ти на небі, дикий кабан у лузі, камінь у морі. Як зійдетеся всі брати докупи, тоді в мене заболять зуби [1, с.128].
Місяць є володарем темряви, мертві протиставляються живим як могутніші й певним чином безтурботні істоти, оскільки не відчувають болю, зокрема зубного: – Місяцю молодий, на тобі хрест золотий. / – Ти мертвим світив? / – Світив. / – Мертвих бачив? / – Бачив. / – У мертвих був? / – У них зуби не боліли? / – Ні болять, ні щемлять, мов залізні стоять. / – Щоб повік так у новонародженого (ім’я) не боліли, не щеміли, назавжди заніміли, як у мертвого [4, с. 49].
Замовляння має на меті викликати надзвичайну лікувальну силу із царства мертвих. У таких текстах не здається дивною розмова живого і мертвого, наприклад: – Місяцю, місяцю молодий, / у тебе ріг золотий, / тобі на підповня, / мені на здоров’я. / Сонце сходе, місяць світе, / мертвий з живою їде. / Жива: «Чи болять у мертвого зуби?» / Мертвий: «Ні». / – Як не болять у мертвого зуби, / То і в живого не болітимуть [4, с. 48], утворюючи фантастичний часопростір замовлянь.
У замовляннях зуби асоціюються з мертвими (а тому із Місяцем – «князем» нижнього царства); тріада «зуби – мертві – Місяць» – постійна; безумовно, у мертвих зуби не болять, а звідси і звернення до світу предків: прикликають їх або розігрують подорож до них для порятунку від зубного болю [2, с. 204].
Надзвичайна віра в силу слова, в його магічні властивості допомагала людині зцілитися від хвороби. Слово у сакральних текстах відповідає дії, а інакше в ньому немає сенсу. У замовляннях створюється цілий світ, у якому все має своє місце і де немає місця хворобі чи іншим негативним проявам. Замовляння гарантує позитивний результат лікування зубного болю лише тоді, коли виконані, або ж невиконані певні дії. Якщо замовляння проголошено правильно, з урахуванням всіх умов, і здійсненням певного обряду, зубний біль не торкнеться людини, тобто мета сакрального тексту буде досягнута.
Список використаних джерел
1. Ви, зорі-зориці…Українська народна магічна поезія: (Замовляння) / Упоряд. М.Г. Василенка, Т.М. Шевчук; Передм. М.Г. Василенка. – К.: Молодь, 1991. – 336 с.
2. Войтович В. М. Українська міфологія / Валерій Миколайович Войтович – К. : Либідь, 2005. – 664 с.
3. Жайворонок В.В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник / Віталій Вікторович Жайворонок. – К.: Довіра, 2006. – 703 с.
4. Замовляння / упоряд., передмова, примітки М. К. Дмитренка. – К. : Видавець Микола Дмитренко, 2007. – 124 с.
|