Неділя, 24.11.2024, 20:39
Вітаю Вас Гість | RSS

Прикладна лінгвістика

Меню сайту
Форма входу

Категорії розділу

Каталог статей конференції

Головна » Статті » Статті 2017

Сулімова Лілія Олександрівна ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ДІЛОВОГО МОВЛЕННЯ

 Сулімова Лілія Олександрівна

викладач української мови та літератури

 ВКНЗ «Володимир-Волинський

педагогічний коледж ім.А.Ю.Кримського»

 викладач-методист.

 

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ДІЛОВОГО МОВЛЕННЯ

 

Великого значення в сучасному світі набуває вміння зав’язувати ділові стосунки та підтримувати їх. Головне, чим повинна керуватися ділова людина, це професіоналізм. Стати професіоналом важко, але можливо. Розпочати потрібно з ділових паперів.

Спостерігаючи за навчанням учнів при вивченні ділових паперів, помітила, що словесники відчувають значні труднощі в проведенні систематичної роботи над формуванням ділового мовлення в учнів через відсутність достатньої кількості спеціальних вправ, нових методичних посібників, відеоматеріалів, які б допомагали мовникам по-новому працювати в період розбудови національної системи освіти.

Психологічні аспекти цієї проблеми досліджено Б.Ф.Баєвим, Л.С.Виготським, П.Я.Гальперіним, М.І.Жинкіним, І.О.Зимньою, З.І.Калмиковою, О.М.Лентьєвим, А.К.Марковою, О.І.Синицею та іншими.

Добрими помічниками в підвищенні ефективності знань із ділового мовлення є методичні праці відомих науковців О.М.Біляєва, М.Н.Кожиної, В.І.Масальського, Г.І.Ніколенко, Л.М.Симоненкової, О.В.Текучова, С.Х.Чавдарова, К.П.Щепіної та багатьох інших, які характеризуються встановленням оптимального співвідношення між теорією і практикою засвоєння учнями основних ділових паперів, формування умінь і навичок писемного мовлення.

Ділове мовлення – один із видів писемного мовлення, який характеризується особливостями стилю, лексики сфери використання. Для всіх текстів рукописних чи друкованих документів характерні такі ознаки, як ясність, точність, компактність, гранична стислість викладу з використанням термінології, часте вживання віддієслівних іменників, відіменних прийменників, складних сполучників, оповідний характер викладу, перевага прямого порядку слів у реченні, слабка індивідуалізація стилю мовця, повна відсутність художньо-зображальних засобів [3, с. 12]. В офіційно-діловому стилі до точності мовлення ставляться найвищі вимоги. Вони виявляються у використанні спеціальних термінів, дат, цифрових даних, у точній назві установ.

Щоб правильно оформити різноманітні ділові папери, потрібно врахувати особливості офіційно-ділового стилю мовлення, дотримуватися основних вимог до будь-якого документа, а саме:

а) додержуватись прийнятих у даному суспільстві форм ділових паперів, їхньої структури та інше;

б) дотримуватися норм сучасної української літературної мови, не вживати кальок, використовувати загальновідомі, зрозумілі слова і конструкції;

в) не вживати просторічних, діалектних, розмовних, емоційно-експресивних мовних засобів;

г) домагатися логічної завершеності, чіткості висловлювання, точності викладу, вичерпності переконливості обґрунтування;

ґ) уникати двозначності, багатослів’я і т. ін.

Досить суха й одноманітна інформація, засвоїти яку учням дуже важко. Особливо, коли сприймати все це, просто слухаючи лекцію вчителя.

Як же зацікавити учнів специфікою ділової мови, як навчити їх правильно й грамотно укладати ділові папери?

Із свого досвіду переконалася, що робота з комп’ютером набагато більше подобається дітям, ніж вислуховування викладача. Тут на допомогу мені прийшли мультимедійні технології (комп'ютер, мультимедійний проектор, інтерактивна дошка). Адже народна мудрість говорить: «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути».

Улюбленим моїм жанром є «медіа-урок» [4, с.10]. Такий урок завжди яскравий, динамічний, насичений, результативний. Саме таке заняття, на мою думку, є найефективнішим у вивченні ділових паперів.

Сучасні комп’ютерні класи з операційними системами сімейства Windows містять пакет Microsoft Office, до складу якого входить редактор презентацій Power Point. Це універсальна й проста у використанні та достатньо різноманітна щодо можливостей програма. Презентації, розроблені засобами даного редактора, дають можливість урізноманітнити процес навчання, роблять його цікавим насиченим, дозволяють значно економити час, викликають інтерес до навчання.

Для вивчення ділових паперів пропоную розробити «універсальну» презентацію, яку можна використати при вивченні основних документів. Така презентація допоможе повторити, що таке документ, основні принципи оформлення ділових паперів, нагадає основні їх види.

Далі за допомогою функції «гіперпосилання» можна перейти до вивчення потрібного документа.

Приступаючи до вивчення ділових паперів, варто спочатку не оголошувати тему уроку, а в короткій вступній бесіді створити проблемну ситуацію. Потім учитель показує зразок документа та проектує його на екран. Діти самі можуть зробити висновок, що в діловому папері є заголовок, основна частина, підпис і таке інше.

Головне у вивченні документів – ознайомити учнів із їх структурою, формою й стилем. У першу чергу вчитель повинен подати короткі теоретичні відомості про документ, перерахувати обов’язкові його реквізити, мовні рекомендації та зразки складання й оформлення ділових паперів. Отже, медіа-уроки з вивчення ділових паперів можуть мати таку структуру:

а) різновид документа , його призначення;

б) реквізити;

в) вимоги до оформлення;

г) зразки;

д) тренувальні вправи.

Власний досвід показав, що уроки, проведені з використанням мультимедіа, найбільш ефективні у навчальному процесі.

Як уже зазначалося вище, щоб правильно оформити різноманітні ділові папери, потрібно врахувати особливості офіційно-ділового стилю мовлення, дотримуватися основних вимог до будь-якого ділового паперу. Отож, важливо завжди мати зразок потрібного документа. На мою думку, актуальним є укладання особистого довідника з ділового мовлення. Пропоную учням записувати зразки документів у окремий зошит або зберігати їх у особистому мовному портфоліо. Відтак, учень матиме свій «довідник», який стане йому корисним помічником у діловому спілкуванні.

Уміння складати ділові папери, вдумливо читати їх, правильно розуміти – обов’язок кожної сучасної людини. А обов’язок вчителя – навчити дітей вижити в сучасному світі ділових відносин.

Список використаних джерел

1. Жуковська Н. М. Мультимедійні технології на допомогу вчителю літератури / Н. М. Жуковська // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2004. – №2. – С.51-53.

2. Марун М.Є. Ділове мовлення в школі/ М.Є. Марун // Дивослово. – 1999. – №10. – С.20 – 22.

3. Матвієнко Л. П.,Ващук Г. О. Ділова українська мова (Практичний посібник)./ Л. П. Матвієнко,Г. О. Ващук – Володимир-Волинський,1998. – 95с.

4. Радченко І. Майстер-клас: мультимедійні жанри / Ірина Радченко // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях,ліцеях та колегіумах. – 2008. – №10. – С.8-17.

Категорія: Статті 2017 | Додав: redfild1997 (24.04.2020)
Переглядів: 354 | Коментарі: 5 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0