Інна Коломієць,
м. Умань
ТЕОРЕТИЧНІ
ЗАСАДИ СТИЛІСТИЧНОГО АНАЛІЗУ ТЕКСТУ
Сучасні підходи до лінгвістичної освіти, до формування мовної компетенції
майбутнього вчителя-словесника роблять актуальною проблему, пов’язану з
розвитком стилістичних умінь і навичок
як складовоїзагальномовленнєвої культури особистості педагога. Вирішення
проблемних питань означуваної теми порушували у своїх дослідженнях і публікаціях
Т. Єщенко, І. Качуровський, Л. Мацько, В. Мельничайко, В. Онищук,
М. Пентилюк, Л. Рожило, І. Синиця, Г. Шелехова та ін.
Зосередження навчальних цілей в українській лінгводидактиці на питаннях функціонування мови в суспільстві, наукового обґрунтування правил
організації мовних одиниць залежно від вибору типів мовлення у різних сферах
суспільної комунікації, вдосконалення культури усного й писемного мовлення засвідчує потребу
підвищення рівня мовленнєвої культури студентів-філологів,зростання культури
їх творчого, професійного і щоденно-побутового мовлення.
Успішне засвоєння теоретичних засад стилістики як
науки про функціональний аспект мови дасть основу для вирішення її практичних
завдань, серед яких важливим постає опанування вмінням
виконувати стилістичний аналіз тексту різностильової приналежності. Тобто з
точністю й обґрунтовано визначати жанрово-стильові ознаки текстів різних типів
мовлення (за способом викладу, формою репрезентації, формою спілкування, тобто
кількістю учасників комунікації тощо); аналізувати мовні явища з
функціональної точки зору, себто виділяти та характеризувати стилістичні
якості мовних одиниць, стильових маркерів,усіх рівнів у текстах різних стилів на
тлі міжстильових, стилістично нейтральних мовних засобів;помічати й оцінювати
стилістичні ефекти в тексті та виявляти мовностилістичні засоби, за допомогою
яких вони досягаються; досконало розрізняти застосовані стилістичні прийоми та
способами використання мовних одиниць залежно від комунікативної ситуації,відповідно до задуму, стилю й експресивно-емоційної
спрямованості висловлювання.
В основі стилістичного
аналізу тексту
лежить характеристика мовних засобів текстової інтеграції
літературно-мовленнєвого твору. Лінгвостилістичний
аналіз тексту має на меті виявити систему стилетворчих засобів, тобто
різнорівневих мовних одиниць – фонетичних, лексичних, фразеологічних,
граматичних експресем і стилістем, – що формують цей стиль,
увиразнюють мовленнязалежно від змісту, жанру, типу, стилю викладу. З’ясовуючи
стилістичну функцію, роль мовних одиниць відповідно до цілей висловлювання,
комунікативних настанов, творчого задуму автора (останнє стосується насамперед
художньої белетристики, публіцистики, частково епістолярію тощо), особливу увагу акцентуємо на мовно-смислових
домінантах (ключових, стрижневих словах) змістового наповнення та ідейного
вираження аналізованого тексту.
В цілому стилістичний аналіз
розкриває особливості стилю тексту, залежність його мовної структури від жанрової
специфіки та ідейно-тематичних настанов літературного твору, своєрідність використання
мовних засобів відповідно до творчого задуму автора, – і таким чином сприяє
розвитку мовного чуття і мовного смаку майбутнього вчителя-філолога.
Стилістичний аналіз тексту
передбачає відповідь на питання: чим і як втілюється його
мовно-жанрова специфіка, створюється оригінальність соціально-мовленнєвого
явища – літературного твору. А також включає встановлення стилістичної відповідності (адекватності) чи
невідповідності тексту,звертає увагу на фактах уникнення сплутування мовних
стилів, стилістично не доцільного, не вмотивованого добору засобів
текстотворення (різностильових одиниць, різнорідних явищ мови).
Досить часто зміст, який вкладає автор, і зміст, який
сприймають читачі (в основному це стиль художнього мовлення та публіцистики),
не збігаються, не завжди є адекватним розуміння прочитаного. Врівноважити цей
процес і покликаний лінгвосмисловий, тобто лінгвостилістичний аналіз тексту.
Література:
1.
Єщенко
Т. А. Лінгвістичний аналіз тексту :
навч. посіб. / Т. А. Єщенко. – К. :Академія, 2009. – 264 с.
2.
Качуровський І. В. Основи аналізу мовних форм
(стилістика) /
І. В. Качуровський. – Мюнхен; Ніжин,
1994. – 135 с.
3.
Мацько
Л. І. Стилістика української мови : підручник / Л. І. Мацько, О. М. Сидоренко, О. М. Мацько ; за
ред. Л. І. Мацько. – К.: Вища школа, 2003. – 462 с.
|